Étrend és életrend: ayuvedikus tanácsok

Az ideális hormon-egyensúlyhoz az ideális, vagy ahhoz közelítő életrend és az étrend szorosan hozzátartozik.
Néhány tanács az ayurvedikus életvitelből, amelyekkel sokat javíthatsz a hormon-egyensúlyod állapotán.

Az éjszaka és a reggel törvényei:
Törekedjünk a 23 óra körüli lefekvésre, ennél később már ártalmas. Ha valaki éjjel 24 és 02 óra között nem alszik, az életerejét fokozatosan elveszíti.
Reggel első lépésként tisztítsuk meg a nyelvünket (nyelvkaparó ezüstből vagy rézből), majd mossunk fogat. Igyunk meg egy bögre langyos mézes teát, majd menjünk el nagy wc-re, és ezt követően zuhanyozzunk le. Hasznos, és egész napra elegendő energiával és védelemmel lát el bennünket, ha ezt követően aromaterápiás olajjal bedörzsöljük a testünk fontosabb pontjait: talp, térdhajlat, köldök, mellkas.
Ezek után reggelizzünk.
Fontos a helyes sorrend, egész napra meghatározhatja a tisztaság-érzetünket nem csak fizikailag, hanem pszichésen is.
Minden reggel tartsunk egy kis időt az elmélkedésre, mentális felkészülésre az előttünk álló nap feladataihoz. Tisztítsuk meg az elménket, töltekezzünk fel a reggeli energiákkal.
Mondjuk ki hangosan: „Kívánok mindenkinek boldogságot!”. Kiváló hatású a reggeli torna vagy séta.
Ha tehetjük, menjünk gyalog a munkahelyünkre, vagy sétáljunk elindulás előtt egy keveset.

Ajánlott reggelik:
Reggeli ébredéskor: egy bögre (3-4 dl) tisztított, forralt vizet (gyenge teát) igyunk meg egy kiskanál mézzel ízesítve. Ezeket a jótékony hatásokat hozza magával a mézes, tiszta forró víz vagy tea reggeli fogyasztása: - elindítja az „emésztés tüzé”-t, felmelegíti az emésztőrendszerünket - a méz biztosítja, hogy ne alacsony vércukor-szinttel indítsuk a napot (az egész napi éhség-érzetünket meghatározza), valalamint „jósággal tölti fel a lelkünket”.
A nap folyamán többször is fogyasszunk egy kevés mézet (mézes teát) - a meleg folyadék átmossa, megmozgatja a beleinket, könnyebben megyünk el reggel nagy wc-re (ami nagyon fontos lépés) A reggelit 6-8 között fogyasszuk el, ekkor aktivizálódik legjobban az életerő a szervezetünkben.
Mivel azonban reggel az emésztés még gyenge, ne terheljük nehéz ételekkel a gyomor-bélrendszerünket. Gyümölcs, tejtermék, bogyók, dió, édes fűszer, lekvár, méz, cukor lehet a reggeli alkotóelemei között. Gabonát ekkor még nem eszünk! Savanyú tejtermék, vaj, sajt, túró, tejföl, tejalapú édességek, joghurt (bio joghurt), aszalt és friss gyümölcs, dió és hajdina jó választás.
Javasolt fűszerek: kardamom, fahéj, édeskömény, ánizs, menta,citromfű, csillagánizs, sáfrány (teában vagy hajdinakásával).


Élj velem egészségben, harmóniában!

Bíró Tünde
Tanár, szexuálterapeuta
Természetes gyógymódok terapeuta
www.biotunder.info

Megjegyzések